Tweede leven van een kerkbank
15

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

23

Aan het eind van zomer kwam heit (Reitze Sijbesma) met het nieuws dat de kerkbanken uit Idskenhuizen te koop zouden komen. Ik, direct enthousiast, ‘bestelde’ er twee bij heit (‘wauw heit regel dat ’s even’), zonder er bij na te denken of mijn man hier net zo enthousiast over zou zijn, en wat dit eventueel zou kosten. Beide vielen gelukkig erg mee en zo gezegd zo gedaan, arriveerde hier enkele weken geleden, met trekker en kar twee prachtige banken! Voor de eerste bank had ik al een prachtige plaats gevonden, deze zal en moet bij mijn eettafel in de woonkamer komen! Na een iets wat sceptische blik van mem, onder het mom van ‘vroeger wou je er ook nooit op zitten, waarom nu wel?’ ben ik samen met mijn man aan de slag gegaan. Heel wat potten verf afbijt, en meters schuurpapier verder zijn alle lagen verf, plamuur en oude beits verwijderd en kwam er een prachtige kale bank tevoorschijn. Gezien ons interieur, en voor de bescherming van het hout hebben we de bank in de matte white wash lak gezet, zodat deze water en vuil afstotend is.

Tijdens het hele proces heb ik foto’s gemaakt, welke terug te vinden zijn op Instagram en op Facebook, hier heb ik veel positieve en lovende reactie op gehad, zowel van bekenden als van vele onbekenden! Maar buiten de sociale media om wil ik u ook graag het resultaat laten zien waar een gewone kerkbank uit Idskenhuizen een prachtige plek heeft gekregen midden in Joure!

Hantzen Verbaas-Sijbesma